Vår första båt

Vår första båt

Vintertid

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, October 28, 2012 20:35:44

Jo, visst märks det att det blivit vintertid när hela båten är täckt med frost, och att man istället för att ösa det vatten som tagit sig in, istället måste hacka bort det.

Men finns det något bättre att göra en kall klar höstdag, eller tidigt kommen vinterdag, än att spendera den med Ash och värma upp sig med lite hackande, bankande, skärande och svetsande?

För jovisst, även Kerstin har börjat lära sig konsten att svetsa. Med en hel båt att öva sig på borde det kanske gå lätt, men för att göra det ännu lättare har Vuxenskolan fått hjälpa till. Tre timmar varje måndagskväll samlas ett gäng farbröder och Kerstin i Peder Skrivares Skola, Varberg, för att svettas med gas, pinnar och obekväma hjälmar. Det är härligt med intressen!

Så hur långt kom vi idag? Jo, propelleraxeln är åter på plats och lagret sitter tillbaka på den plats där det suttit ett par gånger tidigare. En extra förstärkning svetsades fast på insidan av båten och den plåtbit som fäster själva lagret blev något grövre än tidigare, därmed har även designen ändrats något och funktionen kanske till och med blivit ännu bättre.

Dagens Haiku:
kall i morgonljus
löven har strax fallit klart
svetslågan värmer

  • Comments(1)//blogg.sy-ash.se/#post38

Ankarbox

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, September 09, 2012 20:56:02

Ankarboxen ska sitta i fören, ovanför ska ett ankarspel kunna monteras, kättingen ska kunna ringla ner utan att blockera sig själv och vatten som kommer in ska rinna ut.

Nu är ju Ash väldigt spetsig och mycket smal i fören vilket gör att det utrymme som finns allra längs fram är svårt att använda till något annat än en ankarbox, bra. Däremot är det svårt att göra en box med tillräckligt stor fallhöjd för kättingen, ca 40cm, om den inte monteras ganska långt bak i fören, dåligt. Därför struntar vi i fallhöjden och gör en lucka i däcket där vi för hand kan hjälpa till att skicka kättingen åt rätt håll. Det är alltid en trygghet att kunna komma åt kättingen om någonting skulle kärva.

Men trots att vi placerar ankarboxen så långt fram i fören det går, så kommer den att bli ganska stor. Detta problem löser vi med att förutom kätting även trycka ner en och annan fendert eller tamp också.

Första biten är på plats och det går redan att se både inifrån och utifrån att det blir rätt så bra. Materialet blir av vanlig plåt som kommer att skyddas mot rost och skav av först några lager målarfärg och sedan något typ av träslag.

Andra biten som är planerad blir som ett aktre skott på boxen och i samband med det, för att komma åt att svetsa, ska luckan tillverkas. I nuläget ser det ut som att luckan blir mot ena sidan längst bak i boxen och att ankarspelet får monteras på den andra.

Fortsättning följer..

Dagens Haiku:
ankarets kätting
ringlar och rasslar i box
länk på länk på länk

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post37

Mera plåt

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Mon, August 27, 2012 21:26:30

Äshly har firat ett år nu i augusti och hon har därmed hunnit göra ytterligare ett varv längs sjöar och forsar i Hallands kommun. Årets Kungsbacka River bjöd på betydligt mindre vind än förra året, vilket gjorde att Äshly stolt kunde glida över mållinjen på en två timmar snabbare tid än då. Den otroliga placeringen blev näst först bland de fyra sista kanoterna. Detta ärofulla lopp har tyvärr fått resultera i att Ash fått lite mindre uppmärksamhet än vad hon egentligen förtjänar, men nu är arbetet åter igång.Förnyelsen av självlänsarna påbörjades för en tid sedan och är nu klara, precis så rejäla som tanken var från början. Den inre slangdiametern är på 61 mm och nu borde sittbrunn kunna tömmas snabbt om den blir vattenfylld. Slangen är en avgasslang som ska klara höga temperaturer, vilket är nödvändigt då de går förbi nära motorn. Inte heller de 2-tums rostfria kulventilerna går av för hackor.

När vi förstorade hålen för självlänsarna i sittbrunn passade vi även på att byta ut den plåt runt motorrumsluckan som var dålig.

Vi har även tittat närmare på en tidigare lagning av skrovet som gjorts strax akter om kölen och tyvärr upptäckt att svetsen verkar dålig. Vi har därför slipat ner den för att tydligare se hur den ser ut och för att eventuellt göra om den eller i alla fall delar av den. Typiskt att plåtjobben aldrig tar slut..

Dagens Haiku:
slangarna breddas
vattnet rinner fort igenom
en våg till får plats

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post34

Bakslag

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Tue, July 31, 2012 20:12:43

Det verkar som att någon någon gång lagat Ash på ett mindre vackert och ganska värdelöst vis. Svets på svets, kors som tvärs, dubbel plåt och några extra skrynklor. Inte ens personen som gjort detta jobb verkar något vidare nöjd då resultatet, som ser helt förfärligt ut, tillslut täckts med spackel. Vem lagar en stålbåt med spackel?

Tyvärr visade det sig att en sådan här ful-lagning gjorts precis där vi satt upp vårt propelleraxellager. Det vi med mycket möda, besvär, blod, svett och tårar fått dit blev med andra ord tvunget att tas ner igen för att göra plats åt ännu en plåt reparation.

Äsch det är sådant som händer och nu är Ash hel och fin igen. Ännu är inte lagret tillbakasatt, men det kommer snart att ske.
Dagens Haiku:
svetsa fixa lätt
med spackel - lätt som en plätt
allting blir så slätt


  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post31

Roder

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Tue, July 31, 2012 19:53:20

Ash har en dålig hjärtstock. Detta visste vi sedan tidigare, men det är först nu arbetet med att göra en ny startat. Själva hjärtstocken kan vi inte tillverka själva på grund av dess längd (2150mm) utan jobbet har beställts från en mekanisk verkstad i närområdet. Förhoppningsvis får vi den under nästa vecka när semestertiderna börjar lida mot sitt slut.

Förutom hjärtstocken så var även genomgångarna och tätningarna dåliga. Detta håller även det på att åtgärdas. Hittills är packboxen renoverad, ett nytt rör till rodertätningen svarvat och det övre lagret färdigt.

Kvar har vi att svetsa fast rodret igen, rikta in hjärtstocken och svetsa dit hylsrören samt att lyfta båten för att kunna stoppa in hela härligheten på plats.

Dagens Haiku:
bortom horisont
sikte bortom fjärran kust
rodret håller styr

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post30

Axelgenomföring

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Tue, July 03, 2012 21:15:54

Propelleraxelgenomföringen var dålig på Ash när vi köpte henne och steg för steg har den nu fixats till.

Först jiggade vi upp axeln. Det gjorde vi genom att sätta dit en låtsasaxel genom den gamla dåliga genomföringen.

Runt denna satte vi upp två rörhylsor, en inne i båten och en vid fästet för skäddan. Dessa kunde vi senare använda för att rikta den nya genomföringen i precis samma vinkel som den gamla.

När detta var gjort kunde de gamla dåliga delarna kapas bort.

En ny pyramidformad plåt svetsades på plats..

..och här igenom borrades sedan ett runt hål upp.

Motorfästet var bortplockat när vi köpte båten så det sattes dit igen på samma plats som tidigare.

En ny hylsa för lagret svarvades till.

Denna svetsades fast på det gamla fästet, men förstärktes på båda sidor. Inne i cylindern sattes ett vattensmort gummilager in.

Lagret sitter tajt och var tvunget att tryckas in med först handkraft och sedan med hjälp av hydraulik.

På insidan av skrovet svetsades ett rör fast där axeltätningen kommer att kopplas på. På grund av att vi använder den gamla axeln har vi valt att ha en fettsmord axeltätning med glanderpackning. Under röret ska det fyllas upp med plast för att förhindra att vatten blir stående i botten på pyramiden.

Slutligen kunde jiggen tas bort och plåten täcktas med zinkfärg för att förhindra rost tills vi ska blästra och måla med tvåkomponentsfärg.

Dagens Haiku:
axeln ska snurra
det ska vara tätt och starkt
bort med gammal skit

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post23

Flaggdag

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, June 07, 2012 20:09:23

Nationaldagen firades såklart ihop med Ash på varvet. Plåtjobbet i aktern fortsatte, den kvarvarande isoleringen på insidan blev ytterligare lite mindre och rufftaket tömdes på de sista grejorna: vinschar, grabbräcken, kapellhållare, ringbultar och knapar. Vi förstår verkligen inte vitsen med att fästa sådan utrustning med genomgående bult utan vill ha så få hål i däcket som möjligt, detta för att minimera risken för läckage. En hel del tid gick även åt till att klura på praktiska lösningar. Klurandet måste få ta tid, då vi inte vill göra om utan göra rätt.

Dagens Haiku:
gul och blå i vind
harmoni längs Sveriges kust
fanan vajar stolt

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post19

Vårbåt och solen skiner

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sat, May 05, 2012 23:21:46

Vintern har blivit vår och alldeles runt hörnet väntar sommaren. De flesta träd mellan Varberg och Falkenberg har blivit gröna och Ash har, trots stora öppningar både uppåt och nedåt, varit torr i långa perioder.

Samtidigt med tiden går renoveringen framåt. Förpik är nästan klar och snart ska de aktre delarna få sig en plåtslagar-omgång. Det är ett tidsödande arbete att byta plåt och ett ständigt klurande på hur det ska vara. Flera av förstärkningarna är borttagna sedan tidigare och vi försöker lista ut hur det kan ha sett ut från början. Vi klurar på hållfasthet. Båten måste vara styv, stark och tålig, men inte så styv att den spricker när den utsätts för påfrestningar. Plåten måste kunna röra sig.

Vi försöker tänka på allt, men det svåraste är att bestämma sig. Var ska genomföringarna sitta? Hur ska nedgångsluckorna se ut? Vilka ventiler vill vi ha? Var ska de sitta? Vilka delar av renoveringen ska prioriteras?

Då vi har en begränsad budget måste vi tänka praktiskt. Vad är tidsmässigt och ekonomiskt hållbart? Hållfasthet, funktion och säkerhet går först, men lite fåfäng måste man också vara då nästan all ledig tid läggs på denna framtida skönhet. Vi har möjligheten att göra Ash till precis den båt vi vill ha, vi har en fantastisk råvara och vi vill utnyttja den till max.

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post15
Next »