SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, October 28, 2012 20:35:44Jo, visst märks det att det blivit
vintertid när hela båten är täckt med frost, och att man istället
för att ösa det vatten som tagit sig in, istället måste hacka
bort det.
Men finns det något bättre att göra
en kall klar höstdag, eller tidigt kommen vinterdag, än att
spendera den med Ash och värma upp sig med lite hackande, bankande,
skärande och svetsande?
För jovisst, även Kerstin har börjat lära
sig konsten att svetsa. Med en hel båt att öva sig på borde det
kanske gå lätt, men för att göra det ännu lättare har Vuxenskolan fått hjälpa till. Tre timmar varje måndagskväll
samlas ett gäng farbröder och Kerstin i Peder Skrivares Skola,
Varberg, för att svettas med gas, pinnar och obekväma hjälmar. Det
är härligt med intressen!
Så hur långt kom vi idag? Jo,
propelleraxeln är åter på plats och lagret sitter tillbaka på den
plats där det suttit ett par gånger tidigare. En extra förstärkning
svetsades fast på insidan av båten och den plåtbit som fäster
själva lagret blev något grövre än tidigare, därmed har även
designen ändrats något och funktionen kanske till och med blivit
ännu bättre.
Dagens Haiku:
kall i morgonljus
löven har strax fallit klart
svetslågan värmer




SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, September 09, 2012 20:56:02Ankarboxen ska sitta i fören, ovanför
ska ett ankarspel kunna monteras, kättingen ska kunna ringla ner
utan att blockera sig själv och vatten som kommer in ska rinna ut.
Nu är ju Ash väldigt spetsig och
mycket smal i fören vilket gör att det utrymme som finns allra
längs fram är svårt att använda till något annat än en
ankarbox, bra. Däremot är det svårt att göra en box med
tillräckligt stor fallhöjd för kättingen, ca 40cm, om den inte
monteras ganska långt bak i fören, dåligt. Därför struntar vi i
fallhöjden och gör en lucka i däcket där vi för hand kan hjälpa
till att skicka kättingen åt rätt håll. Det är alltid en
trygghet att kunna komma åt kättingen om någonting skulle kärva.
Men trots att vi placerar ankarboxen så
långt fram i fören det går, så kommer den att bli ganska stor.
Detta problem löser vi med att förutom kätting även trycka ner en
och annan fendert eller tamp också.
Första biten är på plats och det går
redan att se både inifrån och utifrån att det blir rätt så bra.
Materialet blir av vanlig plåt som kommer att skyddas mot rost och
skav av först några lager målarfärg och sedan något typ av
träslag.
Andra biten som är planerad blir som
ett aktre skott på boxen och i samband med det, för att komma åt
att svetsa, ska luckan tillverkas. I nuläget ser det ut som att
luckan blir mot ena sidan längst bak i boxen och att ankarspelet får
monteras på den andra.
Fortsättning följer..
Dagens Haiku:
ankarets kätting
ringlar och rasslar i box
länk på länk på länk


SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Tue, July 31, 2012 20:12:43Det verkar som att någon någon gång lagat Ash på ett mindre
vackert och ganska värdelöst vis. Svets på svets, kors som tvärs, dubbel plåt
och några extra skrynklor.
Inte ens personen som gjort detta jobb verkar något
vidare nöjd då resultatet, som ser helt förfärligt ut, tillslut täckts med spackel.
Vem lagar en stålbåt med spackel?
Tyvärr visade det sig att en sådan här ful-lagning gjorts
precis där vi satt upp vårt propelleraxellager. Det vi med mycket möda, besvär,
blod, svett och tårar fått dit blev med andra ord tvunget att tas ner igen för
att göra plats åt ännu en plåt reparation.
Äsch det är sådant som händer och nu är Ash hel och
fin igen. Ännu är inte lagret tillbakasatt, men det kommer snart att ske.
Dagens Haiku:
svetsa fixa lätt
med spackel - lätt
som en plätt
allting blir så
slätt





SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, June 07, 2012 20:09:23
Nationaldagen firades såklart ihop med Ash på varvet. Plåtjobbet i aktern fortsatte, den kvarvarande isoleringen på insidan blev ytterligare lite mindre och rufftaket tömdes på de sista grejorna: vinschar, grabbräcken, kapellhållare, ringbultar och knapar. Vi förstår verkligen inte vitsen med att fästa sådan utrustning med genomgående bult utan vill ha så få hål i däcket som möjligt, detta för att minimera risken för läckage. En hel del tid gick även åt till att klura på praktiska lösningar. Klurandet måste få ta tid, då vi inte vill göra om utan göra rätt.
Dagens
Haiku:
gul och blå i vind
harmoni längs Sveriges kust
fanan vajar stolt

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sat, May 05, 2012 23:21:46Vintern har blivit vår och alldeles
runt hörnet väntar sommaren. De flesta träd mellan Varberg och
Falkenberg har blivit gröna och Ash har, trots stora öppningar både
uppåt och nedåt, varit torr i långa perioder.
Samtidigt med tiden går renoveringen
framåt. Förpik är nästan klar och snart ska de aktre delarna få
sig en plåtslagar-omgång. Det är ett tidsödande arbete att byta
plåt och ett ständigt klurande på hur det ska vara. Flera av
förstärkningarna är borttagna sedan tidigare och vi försöker
lista ut hur det kan ha sett ut från början. Vi klurar på
hållfasthet. Båten måste vara styv, stark och tålig, men inte så
styv att den spricker när den utsätts för påfrestningar. Plåten
måste kunna röra sig.
Vi försöker tänka på allt, men det
svåraste är att bestämma sig. Var ska genomföringarna sitta? Hur
ska nedgångsluckorna se ut? Vilka ventiler vill vi ha? Var ska de
sitta? Vilka delar av renoveringen ska prioriteras?
Då vi har en begränsad budget måste
vi tänka praktiskt. Vad är tidsmässigt och ekonomiskt hållbart?
Hållfasthet, funktion och säkerhet går först, men lite fåfäng
måste man också vara då nästan all ledig tid läggs på denna
framtida skönhet. Vi har möjligheten att göra Ash till precis den
båt vi vill ha, vi har en fantastisk råvara och vi vill utnyttja
den till max.





Choose image for share content |
---|
|