Vår första båt

Vår första båt

Såld

ÄschPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, August 08, 2013 17:52:13
I samband med att tiden gått har arbetet med vår andra Ash fortskridit.

Allt fler av de delar som från början satt på vår första Ash har hamnat på vår andra Ash och då vår första Ash lever vidare såpass mycket i vår andra Ash har beslutat att behålla vår första Ash omprövats.

Jag vill här delge information om att vår första Ash, som numer endast är ett tomt skal, är såld.

  • Comments(1)//blogg.sy-ash.se/#post41

2a advent

ÄschPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, December 09, 2012 20:43:49
Som tidigare skrivits så befinner vi oss i den lyckliga situation att vi har två stycken Ash. Nackdelen med denna lyckliga situation är dock att färdigställandet av vår båt därmed kommer att dra ut på tiden. Vi blir tvungna att ta en paus från renoveringen och då även med denna blogg och kommer istället att lägga vår tid på att färdigställa och förbereda Ash (äsch så dumt.. alltså den andra..) inför en stundande långfärd. Här intill, på samma hemsida har vi nu ännu en blogg att följa: Förberedelser.

Dagens Haiku:
en till segelbåt
en långfärd att drömma om

vi vill snart iväg




  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post40

1a advent

ÄschPosted by Kerstin Ljunglöf Mon, December 03, 2012 20:24:20

Det börjar närma sig jul med allt vad det innebär. Glöggen ska tappas, bullarna lussas och klapparna slås. I denna juleanda tänkte vi därför passa på att slå in vårt allra käraste paket, vår Ash.

Vi tog oss ner till varvet med presenning och tamp, men kunde först inte hitta vår båt där hon tidigare stått. Hon hade krympt. En tidigare stor, ståtlig och stolt Ash syntes knappt längre i skuggan av den nya grannen och även om hon fortfarande är ståtlig och stolt, så känns hon knappast stor längre.

Vad som sker efter Ash:s välförtjänta vintervila är dock i nuläget något oklart. Vår tanke är ju att komma ut på haven igen och det så snart som bara möjligt. Tyvärr kommer inte Ash att vara redo riktigt lika snart som hennes besättning och därför har vi nu köpt en till Ash. En Ash som är betydligt mer segelklar och som kommer att flytta in på Bua Båtsällskap strax innan 2a advent.

Vi som ägare står nu alltså med inte mindre än två fantastiska stålverk som kräver kärlek, omsorg, puts och slip, men vem som blir Ash, Slash eller något på Tvärs är vi inte helt på klara med än. Äsch, vi kommer självklart att behålla vår Ash för att färdigställa om lite längre tid än strax, men först får vi leka TV-kockar och ha en färdiggräddad segelbåt att plocka fram när säsongen börjar närma sig.

  • Comments(4)//blogg.sy-ash.se/#post39

Vintertid

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, October 28, 2012 20:35:44

Jo, visst märks det att det blivit vintertid när hela båten är täckt med frost, och att man istället för att ösa det vatten som tagit sig in, istället måste hacka bort det.

Men finns det något bättre att göra en kall klar höstdag, eller tidigt kommen vinterdag, än att spendera den med Ash och värma upp sig med lite hackande, bankande, skärande och svetsande?

För jovisst, även Kerstin har börjat lära sig konsten att svetsa. Med en hel båt att öva sig på borde det kanske gå lätt, men för att göra det ännu lättare har Vuxenskolan fått hjälpa till. Tre timmar varje måndagskväll samlas ett gäng farbröder och Kerstin i Peder Skrivares Skola, Varberg, för att svettas med gas, pinnar och obekväma hjälmar. Det är härligt med intressen!

Så hur långt kom vi idag? Jo, propelleraxeln är åter på plats och lagret sitter tillbaka på den plats där det suttit ett par gånger tidigare. En extra förstärkning svetsades fast på insidan av båten och den plåtbit som fäster själva lagret blev något grövre än tidigare, därmed har även designen ändrats något och funktionen kanske till och med blivit ännu bättre.

Dagens Haiku:
kall i morgonljus
löven har strax fallit klart
svetslågan värmer

  • Comments(1)//blogg.sy-ash.se/#post38

Ankarbox

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, September 09, 2012 20:56:02

Ankarboxen ska sitta i fören, ovanför ska ett ankarspel kunna monteras, kättingen ska kunna ringla ner utan att blockera sig själv och vatten som kommer in ska rinna ut.

Nu är ju Ash väldigt spetsig och mycket smal i fören vilket gör att det utrymme som finns allra längs fram är svårt att använda till något annat än en ankarbox, bra. Däremot är det svårt att göra en box med tillräckligt stor fallhöjd för kättingen, ca 40cm, om den inte monteras ganska långt bak i fören, dåligt. Därför struntar vi i fallhöjden och gör en lucka i däcket där vi för hand kan hjälpa till att skicka kättingen åt rätt håll. Det är alltid en trygghet att kunna komma åt kättingen om någonting skulle kärva.

Men trots att vi placerar ankarboxen så långt fram i fören det går, så kommer den att bli ganska stor. Detta problem löser vi med att förutom kätting även trycka ner en och annan fendert eller tamp också.

Första biten är på plats och det går redan att se både inifrån och utifrån att det blir rätt så bra. Materialet blir av vanlig plåt som kommer att skyddas mot rost och skav av först några lager målarfärg och sedan något typ av träslag.

Andra biten som är planerad blir som ett aktre skott på boxen och i samband med det, för att komma åt att svetsa, ska luckan tillverkas. I nuläget ser det ut som att luckan blir mot ena sidan längst bak i boxen och att ankarspelet får monteras på den andra.

Fortsättning följer..

Dagens Haiku:
ankarets kätting
ringlar och rasslar i box
länk på länk på länk

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post37

Flera stöttor

UtrustningPosted by Kerstin Ljunglöf Mon, August 27, 2012 21:37:38

Det börjar närma sig höst och föredetta Ash-ägare vill lyfta sin nya båt. För att göra detta behöver han sina stöttor som Ash fortfarande lånar och stött-tillverkar-jobbet har fått sätta fart igen. Med tre personer i verkstaden och en herrans massa stora maskiner går arbetet i ilfart. Vinklar tas ut, stålrör kapas och slipas och kreationen svetsas ihop. Två stycken börjar närma sig klara och snart blir det dags för en tur till Skåne igen.

Dagens Haiku:
kapa slipa - bank!
mäta vinkla svetsa - klang!
borra såga - klart!


  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post36

Uppgradering

UtrustningPosted by Kerstin Ljunglöf Mon, August 27, 2012 21:29:19

Dagens Haiku:
en svart är nu röd
en förnyelse ombord
en kämpe som krävs


  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post35

Mera plåt

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Mon, August 27, 2012 21:26:30

Äshly har firat ett år nu i augusti och hon har därmed hunnit göra ytterligare ett varv längs sjöar och forsar i Hallands kommun. Årets Kungsbacka River bjöd på betydligt mindre vind än förra året, vilket gjorde att Äshly stolt kunde glida över mållinjen på en två timmar snabbare tid än då. Den otroliga placeringen blev näst först bland de fyra sista kanoterna. Detta ärofulla lopp har tyvärr fått resultera i att Ash fått lite mindre uppmärksamhet än vad hon egentligen förtjänar, men nu är arbetet åter igång.Förnyelsen av självlänsarna påbörjades för en tid sedan och är nu klara, precis så rejäla som tanken var från början. Den inre slangdiametern är på 61 mm och nu borde sittbrunn kunna tömmas snabbt om den blir vattenfylld. Slangen är en avgasslang som ska klara höga temperaturer, vilket är nödvändigt då de går förbi nära motorn. Inte heller de 2-tums rostfria kulventilerna går av för hackor.

När vi förstorade hålen för självlänsarna i sittbrunn passade vi även på att byta ut den plåt runt motorrumsluckan som var dålig.

Vi har även tittat närmare på en tidigare lagning av skrovet som gjorts strax akter om kölen och tyvärr upptäckt att svetsen verkar dålig. Vi har därför slipat ner den för att tydligare se hur den ser ut och för att eventuellt göra om den eller i alla fall delar av den. Typiskt att plåtjobben aldrig tar slut..

Dagens Haiku:
slangarna breddas
vattnet rinner fort igenom
en våg till får plats

  • Comments(0)//blogg.sy-ash.se/#post34
Next »