Långsegling

Resan - en sammanfattning

SeglingPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, October 01, 2015 10:35:17

Det blev alltså tillslut en resa runt Atlanten, ungefär 20000 sjömil under drygt två år. Vi gav oss av den 11:e augusti 2013 och kom tillbaka till Bua den 19:e september 2015. Sammanfattningsvis så var projektet helt fantastiskt och vi har samlat på oss upplevelser och erfarenheter vi kommer att bära med oss under resten av våra liv. Även då vi hela tiden befann oss kring ett och samma världshav så fick vi verkligen uppleva prov på olika typer av natur, kultur, klimat och djurliv. Ni som följt bloggen under hela resan vet att vi valde att lägga mer tid på vissa utvalda platser, medan vi höll ett högre tempo genom andra områden. Det finns så mycket att se, allt är omöjligt att hinna med.

Här följer en sammanfattande genomgång av de flesta platser vi besökt under vår resa:

Första delen gick snabbt, genom Limfjorden, ner till ett varvsbesök i IJmuiden, förbi seglarmetropolen Coves, ett besök på Ile dOuessant och till La Coruña. Det var äventyrets början, vi var spända av förväntan och längtade till Spanien.

Vi spenderade därefter ett par månader i Galicien där vi utforskade ett landskap av "rior" och besökte många underbara små byar på den spanska landsbygden. Vi träffade många härliga människor och frossade, helt enligt spansk anda, i god mat och dryck långt in på småtimmarna.

Via Madeira och Ihlas Salvagens, ner till de alltid lika roliga Kanarieöarna. Las Palmas är långseglarnas mecka och det är lätt att förstå varför ö-gruppen blir "hemmahamn" för många efter flera år till havs. Vi hade en extra härlig vecka runt juletid då vi fick besök från Sverige.

Gambia var ett äventyr som skiljde sig mycket från den övriga resan och den kultur, det annorlunda liv vi träffade på där var både lärorikt och inspirerande. För att inte tala om djurlivet. Att stöta på flodhästar i samma storlek som vår båt, sakta glida förbi solbadande krokodiler samtidigt som apor hoppade i träden ovanför våra huvuden, det var helt otroligt.

Vi besökte Kap Verde två gånger och kände oss tillslut riktigt hemmastadda i kultur-staden Mindelo. En vindpinad ö-grupp utslängd i Atlanten, ett musikälskande folk, karneval och en vecka med kitesurfing, platsen hör fortfarande till en av favoriterna.

Atlantöverfarten gick bra och det var skoj att få korsa ekvatorn. Däremot är de breddgraderna förknippade med lite vind och mycket regn och överfarten var således långsam, varm och fuktig. Inte jättespännande hela tiden.

I Brasilien hade vi några av de värsta och några av de bästa upplevelserna under hela resan. Landet är så otroligt stort och skiljer sig mycket mellan olika platser. Häftigast var att tidigt på morgonen segla in i Rio de Janeiro, denna drömmarnas stad som är så vacker att det nästan gör ont.

Mest tid spenderade vi dock i Baia de Ilha Grande, vårt egna, vackra och rofyllda paradis. Det är inte alltid man har en regnskogsprydd skärgård nästan helt för sig själv.

Efter Brasilien gjorde vi resans längsta etapp på ungefär 3000 sjömil. Fin vind, härligt klimat och mycket val. 25 dagar till havs som gärna hade fått fortsätta längre.

Degrad des Cannes i Franska Guyana var inte särskilt vackert och där var alldeles för varmt, men ändå hade vi så roligt under våra två veckors jollekonstruktion att vi blev kvar i ytterligare fyra veckor. En marina full med fastvuxna franska långseglare, det kan bara bli galet roligt. Där var pirayor och livsfarliga ormar, guldfeber och Indiana Jones. Dessutom fick vi besöka Papillions fängelsetrakter och bevittna en raketuppskjutning.

Karibien är alltid Karibien, vilken underbar plats, ofta längtar vi tillbaka till Karibien. Bland de vackra öarna träffade vi många andra långseglare och hade vår allra socialaste tid. Det är lätt att träffa vänner och att ha roligt i Västindien och dessutom fick vi åter besök från Sverige vilket piffade upp tillvaron ännu en nivå.

Vi besökte egentligen Kuba mest för att förnya våra pass, men är glada att vi svängde förbi detta intressanta land. Landsbygden var finast och bäst hade det egentligen varit att besöka landet utan båt då det fortfarande är något komplicerat. Kuba var den enda platsen där vi blev satta i karantän.Efter ungefär fyra månader i Bahamas kunde vi konstatera att vi badat klart. Flera gånger varje dag var vi i och snorklade och aldrig har vi sett på maken vad gäller vatten, koraller och djurliv. Varje kväll låg vi ankrade utanför en underbart vacker enslig strand och så ofta vi kände för det kunde vi äta hummer till middag. Det finns antagligen få platser på jorden som kan jämföra sig med Bahamas.

USA var definitivt det roligaste landet att segla till. Att vara svensk och komma med segelbåt visade sig vara en självklar biljett till att bli de coolaste kidsen i stan och från dag ett blev vi behandlade som rockstjärnor. Om man får dra alla över en kam så är amerikaner fantastiska människor. En av höjdpunkterna var såklart att segla in i New York med egen båt. Stora städer och liten segelbåt gör sig ganska bra ihop på något underligt vis. För tredje gången gillt fick vi även besök från Sverige. Det kanske låter fånigt, men de besök vi fått har absolut hört till de bästa stunderna under resan. Två år är länge att vara hemifrån, ett besök då och då betyder mycket.

Kanada var ett trevligt land men vi tog oss förbi någorlunda snabbt då vi ville hinna med de nordligaste platserna. Problemet med att segla i norr är ju att säsongen är kort, det gäller att hålla farten uppe.

Med sina höga berg, glaciärer och isberg var Grönland var den vackraste och mest storslagna platsen under hela resan. I timmar kunde vi sitta och bara njuta av omgivningen. Vi träffade även några riktigt goda vänner och fick uppleva ett otroligt rikt djurliv. Vi såg ständigt val och säl och hade dessutom den otroliga turen att få se en isbjörn, helt fantastiskt.

Sen blev det storm. Det var några riktigt tuffa dygn och resans absolut största fysiska påfrestning, men så här i efterhand var händelsen ändå psykiskt stärkande. Båten klarade den hårda vinden och gigantiska vågorna bra, det var lärorikt och vi har blivit mer ödmjuka inför naturens våldsamhet.

Island, Färöarna och Shetlandsöarna är alla härliga platser som inte ligger särskilt långt bort vare sig i sjömil eller kultur. Vi gillar ö-grupper och besöker gärna dessa tre igen. Helst lite tidigare på året innan höstens lågtryck ständigt lurar bakom nästa udde.

Sista veckan spenderades i västkustens skärgård. Utan is, dimma, orkaner, tidvatten, stora vågor eller farliga djur, så har vi det ganska bra i Sverige. Dessutom är grå granitklippor bland det finaste som finns!