Långsegling

Långsegling

Mot Färöarna

SeglingPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, August 30, 2015 19:48:11

Det sägs att man bör lämna Island den 15:e augusti och om man inte kommit iväg senast den siste så är risken stor att man inte kommer därifrån alls. Lågtrycken som för med sig stormar och kulingar passerar allt tätare och att ens hitta en lucka på tre dagar, för att ta sig över mot Färöarna, kan bli allt för svårt.

Den tyska båt som låg bredvid oss i den charmiga fiskehamnen på Heimaey hade redan väntat på en väderlucka under 12 dagar när vi anlände och vi bestämde oss för att försöka ta första bästa tillfälle som dök upp. Varje väderprognos hade hittills varit högst ombytlig men efter några dagar i hamn verkade ändå en lucka med lättare vindar infinna sig. Beslutet fattades hastigt klockan 20 på kvällen, klockan 23 hade tullen varit förbi och klockan 24 var vi på väg ut genom hamninloppet mellan de branta klipporna.

Prognosen var inte perfekt, om vi kunde hålla tempot uppe bjöd den på svaga motvindar och om vi skulle sacka efter bjöd den på starka motvindar, men det var ingenting som skulle bli farligt eller omöjligt att ta sig igenom i närheten. Runt omkring oss skulle det visserligen ligga ständiga kulingar åt något väderstreck och vi kunde bara hoppas på att inget av lågtrycken skulle göra någon tvär vändning.

Passagen blev som planerad, det var lugnt väder men en ganska obekväm korssjö från vädersystemen runtomkring. Vi motorseglade nästan hela vägen i de svaga vindarna eftersom vi inte ville hamna efter och in i nästa ostliga kuling. Man kan inte direkt skryta om att vara tappra seglare under passager som denna, men med tanke på att augusti nästan är slut så ville vi inte chansa. Ibland är det klokare att svälja stoltheten och helt enkelt ta det säkra före det osäkra, en tredagars passage blir så lätt en veckas kryss. Men det var ändå skönt att höra från de andra båtarna som anlände ungefär samtidigt som oss, att de hållit sig till samma bullriga taktik.

Dagens Haiku:
propellern snurrar
motorn kämpar tappert på
ett högljutt buller



  • Comments(0)//blogg3.sy-ash.se/#post164