Förberedelser inför långseglingen

Förberedelser inför långseglingen

Ratt

UtrustningPosted by Kerstin Ljunglöf Mon, January 28, 2013 20:41:29

Även i den mörkaste snöstorm går det att montera en ratt.Ash är från början utrustad med rorkult vilket vi bestämde oss för att ändra på. Vi hade en ratt, vi kunde få nackspärr av en rorkult, vi startade ett projekt som eventuellt är och fortsatt blir hur krångligt som helst, men vi gjord det i alla fall.Att passa in pulpeten mitt i sittbrunn var inte det svåraste, det handlade mest om att mäta och såga upp hål.Lite svårare var att montera ett par brythjul strax under pulpeten. Runt dessa svänger vajrarna på sin väg bort mot hjärtstocken. Detta var mest jobbigt då bultarna satt mycket tätt, men inte ett allt för stort projekt det heller. Som extra distans och förstärkning monterades en skiva som tidigare hört till köksbänken.Det var när vi kom till vajerdragningen det blev lite knöligare. Den kvadrant vi hade sedan tidigare och som fungerar som fäste mellan styrvajrar och hjärtstock gick inte att passa ihop med det sätt vi var tvungna att göra dragningen. Detta fick lösas genom att tillverka ett cirkulärt fäste.Vajerhjulet och spännkopplingen svarvades ut ur ett ämnesrör nere på Falkvarv. Hål borrades upp och gängades och sedan delades cirklarna i två halvor. För att sammanfoga vajerhjulet och spännhjulet svetsades ekrar dit. Fästet målades tillslut omsorgsfullt med överbliven olivgrön färg under köksfläkten i Sörse.Monteringen av det nya vajerhjulet gick förhållandevis enkelt.Nästa svårighet var att inse att vajrarna måste korsas någonstans på vägen. Även om rattsvängning och rorkultsanvändning är en vanesak och att man efter många år vid rorkult ibland vrider ratten åt fel håll, så är vi överens om att det underlättar att båten svänger åt det håll ratten vrids.

Att få till denna korsning utan att onödigt skav uppstår är den förhoppningsvis sista svårigheten. Brythjulen som sitter precis under pulpeten har en bestämd vinkling och går inte att vrida på.Om vajrarna ska korsas mellan dessa och vajerhjulet behöver fler brytblock monteras och därför börjar vi testa en montering där korsningen sker inne i ratt-piedestalen. Förhoppningsvis kommer detta att fungera och som det ser ut i nuläget går Ash att styra med ratt. Men än är antagligen inte det sista beslutet fattat.

Dagens Haiku:
att ha fnatt på ratt
skruva fast en blåsig natt
tur vi tatt en hatt

  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post6