Förberedelser inför långseglingen

Förberedelser inför långseglingen

Kamin

UtrustningPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, January 13, 2013 19:32:43

För att kunna få det varmt och skönt ombord på Ash även då landsström inte är inkopplad bestämde vi oss för att sätta in en dieselkamin i båten. Den glänsande kaminen utgör ett hjärta i båten och är förutom värmande minst sagt stämningshöjande.

Märket är en Refleks, en helt mekanisk kamin, dansk design. Modellen blev en 66MKS, någorlunda liten och smidig att ha ombord. 70% av kaminens effekt utgörs av värmestrålning direkt från brännugn och skorsten, 30% går ut i det vattenburna systemet som redan finns ombord, alltså bidrar den till både en kortsiktig och en mer långsiktig uppvärmning. Just denna modellen har även en kokplatta som kan användas då kaminen är i drift.

Placeringen av kaminen kom ganska naturligt. En central plats utan allt för stor risk för förbipasserande att bränna sig.

Vi tillverkade en bränsletank i lagom storlek (5 liter) och placerade den på rätt höjd över brännugnen (2dm – 2m). Detta för att dieseln ska kunna självrinna ner in i brännugnen.

Vi tillverkade en skorsten och designade ett system för att den ska isoleras mot däcksgenomföringen, sågade upp ett hål och tätade med en grafitpackning som både klarar höga temperaturer och står emot vatten.

Till toppen av skorstenen gjorde vi ett H som skyddar mot regn och blåst när kaminen är i drift.

Ett brännskydd av nät tillverkades för att minska risken att bränna sig på den varma skorstenen.

Vi drog kopparrör mellan tank och kamin, som avluftning från tank, från kamin till spillbehållare.

Sista steget blev att koppla in det vattenburna värmesystemet, montera en cirkulationspump och att sätta dit ett överkokningsskydd.

Dagens Haiku:
vinterns bistra köld
i kajutan mysigt lugnt
lågan värmer oss

  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post5