Förberedelser inför långseglingen

Förberedelser inför långseglingen

Köl

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, June 13, 2013 13:28:59
Färgen på kölen flagade av i stora kakor på vissa ställen och behövdes definitivt göras något åt. Det fanns även ställen med rost, inte så mycket, men ändå något som skulle åtgärdas. Vi började då med att gå över hela kölen och skrapa färg och slipa rost på de ställen som krävdes.Vi tog även av kölvikterna för att se hur läget stod till innanför dessa.Det var en del rost, men ett större problem var att det läckte ut vatten ur kölen. Då vi borrade upp ett hål för att dränera rann det under lite för lång tid för att kännas riktigt bekvämt.För att ta reda på hur kölen såg ut inuti öppnade vi upp den ovanifrån. I kölsvin var det ett tunt lager plast som gick att såga sig igenom och det verkar högst rimligt att vattnet inuti kölen sipprat ner här.Under plasten hittade vi fogskum som var så där mysigt och sedan under det ordentligt med blytackor.Kölens insida är i bra skick och vi hittade inget rost, men för att kunna ha uppsikt över den framöver bestämde vi oss för att göra inspektionsluckor. I kölsvin svetsades plåt fast istället för den tunna plast som fanns där innan och i dessa tre stycken inspektionsluckor.När vi ändå målade denna nya plåt passade vi på att rengöra och måla hela insidan av båtens botten.När kölen dränerats ordentligt svetsade vi ihop dräneringshålen vi gjort längst ner och upptäckte att det redan fanns ett dräneringshål, fast på babords sida. Man lär sig något om båten varje dag. Två nya fästen för offeranoder sattes också på plats, vi har nu sju stycken runt om på botten och en vid propelleraxeln.När all rost var borttagen målade vi med två lager epoxyprimer på de ställen som behövdes och därefter ett lager sealer. Efter det lade vi på tre lager självpolerande bottenfärg.Färgen på botten påminde mest om blodpudding och skar sig ganska illa mot den röd-orangea nyans som skrovsidorna bär, men då vi blev sponsrade med färgen spelar inte kulören så stor roll. Vattenlinjen och en bit ner, samt rodret fick ändå ett lager svart som kommer att dölja blodpuddingen när Ash väl är sjösatt.Mellan kölen och kölvikterna lade vi på en gummimatta för att minska skav och vi bytte även ut de gamla muttrarna.
Dagens Haiku:
fart genom vattnet
inget bromsar blodpudding
i köl är det torrt


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post33

Röd-Orange

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Wed, May 29, 2013 20:30:16
En båt med attityd skiljer sig från andra båtar. Inte bäst om man ska smita från hamnavgiften, men lika bättre om man ska vara cool.Med ett namn som Ash kan man tycka att båt borde vara svart och detta var kanske tanken från allra start, men så blev aldrig fallet.Det började med Äshly som blev orange av den enkla anledningen att vi fick tag på en burk färg utan kostnad. När hon var målad, var beslutet fattat; klart att Ash skulle bli något liknande.Orange är helt klart den snabbaste färgen, den blir inte lika varm som svart, är lätt att hitta i hamn och syns tydligt på ett blått hav.Om någon har en grön båt och vill ut och leka farled med oss, så är det bara att anmäla sitt intresse.

Dagen Haiku:
grönt sägs vara skönt
blått är vått och gult är fult
röd-orange är snabbt


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post28

Ankarbox

SkrovPosted by Kerstin Ljunglöf Tue, May 21, 2013 18:19:42
Ankarboxen ombord på Ash var alldeles för liten för att få plats med de 50-60 meter kätting vi hade tänk att trycka ner i den.Lösningen på detta var att göra en ny ankarbox. Vi kapade helt enkelt bort den vägg som utgjorde ankarboxens gräns mot båt, mallade en ny vägg i bättre storlek och svetsade.För att undvika att kedjan ligger och skaver mot plåten, skrapar bort all färg och bidrar till rostbildning, så plastade vi insidan.Färgen inuti blev samma tjusiga röd-orangea färg som vi senare kommer att måla skrovsidan med.Vi kunde på detta sätt få till en större ankarbox utan att göra allt för stora ingrepp på inredningen och dessutom använda samma lucka som innan.En ny hasp monterades.Dagens Haiku:
större ankarbox
plats för fler meter kätting
vi ska ankra tryggt


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post23