Förberedelser inför långseglingen

Förberedelser inför långseglingen

Kasta loss!

SeglingPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, August 08, 2013 18:36:37
Det börjar nu dra ihop sig mot avfärd och det sista som står kvar på "Att göra-listan" är att ha kasta-loss-fest.Självklart kommer arbetet med Ash att fortsätta, men från och med nu kommer det mestadels bestå av det ständiga underhållsarbetet. Eftersom förberedelserna därmed är klara kommer denna bloggen förhoppningsvis att avslutas och bloggen om resan "Långsegling" kommer att påbörjas.

Följ oss här på hemsidan!

Dagens Haiku:
nu kastar vi loss
styr fören ut mot havet
vi ska västerut




  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post62

Makrillfestival

SeglingPosted by Kerstin Ljunglöf Sat, July 13, 2013 19:13:41
Det verkar som att vi måste plocka ner vår mast än en gång. Vi måste korta våra toppvant och kommer då passa på att uppgradera några av vantskruvarna en storlek.Men även i nuläget går det att segla Ash och vi kan konstatera att hon kan vara en racer.Vi har haft lite problem med kryssvinkeln då vantspridarna nästan är lika breda som båten, men med kryssfocken skotad innanför vanten fungerar det tillräckligt bra för en långseglare.
Tjutet vi tidigare hört är lokaliserat till rodret. Detta kan eventuellt åtgärdas genom att placera en zinkanod på så sätt att den bryter vattenströmmen. Innan det blir gjort får vi se ljudet som ett glädjetjut från Ash. Över 5 knop och hon är som gladast!Buas makrillfestival till ära har vi även dragit upp några små fiskar.Dagens Haiku:
djupets vidunder -
stora sillar simmar snabbt
kasta, fånga, ät!


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post53

Sjösättning, påmastning och testsegling

SeglingPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, June 23, 2013 19:50:22
Det känns inte rätt att en farkost gjord för havet ska dingla flera meter upp i luften, men det känns alldeles alldeles underbart att dinglandet gick som det skulle och att Ash nu ligger i vattnet.Enligt kranbilsföraren väger hon närmre 5 ton.Att båten flöt och att sjösättningen gick utan problematik firades på kvällen med äkta champagne!De närmaste nätterna efter sjösättning har spenderats ombord och hon är näst intill klar för att flyttas in i för gott.Påmastningen gick även den smärtfritt.Senare på kvällen blev det en testtur för motor i hamninloppet och test av lanternor.Tanken är att nu i början se så att både rigg och segel passar och se hur Ash faktiskt seglar.Vi får prova oss fram och bestämma hur vi vill ha riggen, eventuellt sätter vi på en rullfock. I vilket fall så kommer masten antagligen snart att behövas tas ned igen.Vi har testat Ash i lätta vindar och konstaterat att hon är förvånandsvärt lättdriven trots sin tyngd.Vi har också konstaterat att hon går bra för motor och har inga problem att komma upp i 7 knop på platt vatten.Vi har även testat Ash i lite hårdare vindar och även här seglar hon bra. Däremot är segelsättningen fortfarande realtivt provisorisk och vi har en hel del kvar att lösa vad gäller hissning, skotning, nedhal, uthal, rev mm.Att segla Ash som är av stål i förhållande till en plastbåt upplever vi ännu inte som någon större skillnad, men hon låter på ett annat sjungade sätt när vågorna slår i. Vi har även någon typ av resonansljud som börjar tjuta i samma takt som farten ökar. Vad detta ljud kommer ifrån har vi ännu inte lyckats lista ut.
Strax utanför lerskär när vi som bäst studerade Frillesås sälkoloni började plötsligt länspumpen tjuta och med andra ord pumpa vatten. Detta kan vara ett dåligt tecken, men vi är tacksamma för alla fel vi hittar nu hellre än senare.
Det visade sig att den elektriska länspumpen som har sitt utpumpningshål på sidan av båten börjat ta in vatten bakvägen då båten lutat. Ironin i detta är helt fantastisk, men ändå något vi tänker att vi bör åtgärda.

Dagens Haiku:
båten håller tätt
mast och segel finns på plats
god fart över grund


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post41