Förberedelser inför långseglingen

Förberedelser inför långseglingen

Dieseltank

MotorPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, August 01, 2013 15:34:39
Vår motor väntar fortfarande på ett lager Volvo Penta orginal färg, men under tiden har den hunnit få en del service. Oljan har bytts på motor och backslag och ett nytt brännsleförfilter med vattenavskiljare har monterats.
Tanken har rengjorts och det visade sig växa en hel del bakterier i den gamla dieseln. Efter rengöringen hällde vi i en skvätt bakteridödande medel och förhoppningsvis återkommer de inte igen.

Dagens Haiku:
motorn tuffar på
9 knop genom sundet
dieseln luktar gott


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post60

Axeltätning

MotorPosted by Kerstin Ljunglöf Wed, July 03, 2013 22:40:54
Då propelleraxelgenomföringen droppat stadigt i några dagar lyfte vi Ash. Lika bättre att byta ut den och få det ordentligt ordnat än att vänta på att det ska läcka mer och mer.
Den tidigare tätningen var av nylon med glanderpackbox. Den gick inte att justera mer då den redan var dragen i botten och efter avmontering visade det sig att den dessutom smält och var i ganska dåligt skick.
Den nya tätningen är egentligen en likadan fast i brons och mer rejäl och går dessutom att smörja. Den ska läcka lite vatten för att kyla flätorna, men är tät när propelleraxeln är still.
Dagens Haiku:
dripp drippeli dropp
sakta läcker vatten in
bättre laga nu


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post48

Propeller

MotorPosted by Kerstin Ljunglöf Thu, June 13, 2013 13:42:03
Att propellern är helt jämn har stor betydelse för dess effektivitet och därmed båtens fart genom vattnet samt bränsleförbrukning. Trots detta är det vanligt att fritidsbåtsägare målar sin propeller med bottenfärg för att motverka beväxtning, ett problem som minskar dramatiskt om man använder propellern.Propellern på Ash var målad, men det tog vi bort och polerade och vaxade den istället grundligt.

Dagens Haiku:
propellern snurrar
vattnet forsar effektivt
runt, runt, snabbt och jämt


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post34

Rengöring

MotorPosted by Kerstin Ljunglöf Sun, May 19, 2013 20:40:50
Motorn har fått en liten del av all den kärlek en fungerande båtmotor förtjänar. Nu vet vi inte helt säkert huruvida Ash:s båtmotor är fungerande eller inte, men vill ändå försöka förebygga orättvisor så som att det oftast är den icke fungerande motorn som får allra mest uppmärksamhet.Motorn ombord är en tvåcylindrig Volvo Penta MD 11C, 23hp. Den har några år på nacken, men verkar vara i fin form. Motorn som ännu inte genomgått något officiellt dop har rengjorts, polerats och väntar på ett lager förbättringsfärg Volvo Penta originalfärg. Under tiden har även motorrummet rengjorts och målats i en vacker olivgrön nyans.Dagens Haiku:
motorn säger brum
tvätta måla motorrum
inte vara dum!


  • Comments(0)//blogg2.sy-ash.se/#post21